Sunday, April 18, 2010

Majlis perkahwinan era 50an, versi tahun 2010 = wow!!






Tika ini, dalam keghairahan para mempelai memilih tema English, Garden Wedding, Victorian, Hollywood Bling etc untuk hari istimewa mereka, muncullah satu pasangan yang sama cantik sama padan, sama santun sama sopan. Saya dah lama mengenali keluarga Ree, bolehlah saya mengangkat diri saya sebagai mak andam panel untuk keluarga mereka yang menetap di Sering Ukay tak jauh pun dari rumah saya di BA. Baju yang dipilih mereka adalah baju tradisi Johor rona hijau serindit, warna temanya pula taddaaa....OREN!! 
Tiba pada hari yang ditunggu-tunggu, saya pergi kerumah abang Ree untuk menyolekkan Aza untuk majlis menyambut menantu. Aza kelihatan agak penat, maklumlah baru hari minggu sudah mereka melangsungkan upacara akadnikah dan bersanding di Kota Damansara. Ree pulak nampak teruja, awal-awal lagi dah bersedia dengan capal dan songkok tinggi berhias bulu burung kasawari. Untuk menyesuaikan ketrampilan Aza dengan baju kurung tradisional Johornya, saya riaskan wajahnya ala-ala makeup Scarlet Ohara dalam filem Gone With The Wind.









Rambutnya pula loose bun dengan swept back middle parting. Saya cukup berpuashati dengan hasil yang diperolehi,   tambah pulak si Aza ni tak cerewet.. bila pengantin tak cerewet selalunya kreativiti saya akan lebih terserlah. Setelah selesai disiapkan kedua pengantin kelihatan begitu menawan, cantik sungguh mereka bila mengenakan baju kurung Teluk Belanga warna hijau serindit. Tanpa berlengah mereka di jemput dengan MPV putih menuju ke rumah Kak Asiah, ibu kepada pengantin lelaki. Warna tema yang dipilih untuk skalop khemah dan latarbelakang serta hiasan meja pengantin ialah oren. Memang tak silap keluarga ini memilih tema dan konsep untuk anak bongsu mereka ini. Suasana yang memang ceria itu menjadi semakin meriah bila ketibaan pengantin diumumkan. Ramai jugak yang terpegun dengan penampilan mereka.... termasuklah saya sendiri. Maklumlah selalunya kami dihidangkan dengan tema English, Garden Wedding, Ala Bali, Mediterranean etc... but know This is MALAYSIAN guys. Authentic, esthetically ours and it works!!! Maaf akak tercakap orang putih plak bila i get exited! Jadi jika ada adik-adik kita yang nak menggunakan tema sebegini, saya amat mengalu-alukannya. Hubungi saya, Fauziah untuk temujanji. 


1 comment:

tokey ayam said...

songket hijau yg yah cari ari tu?